Veel vrouwen krijgen vlak voor en tijdens de menstruatie klachten. Er zijn ook vrouwen die echt heel veel last hebben van hun menstruatie en er echt ziek van zijn. Ik was er ook eentje van. Tien jaar lang waren mijn bloedingen zo heftig dat ik dagelijks ijzer tabletten moest slikken om mijn bloedwaarden op peil te houden. Elke maand was ik een week lang zo ziek dat ik niet meer kon functioneren. Van alles is er geprobeerd, door de huisarts en door gynaecologen, om het bloeden enigszins te verminderen. Maar het mocht niet baten en uiteindelijk is besloten om alles te laten verwijderen. Het was een verademing.

Maar die vreselijke pijnen en de psychische klachten ben ik niet vergeten. De neerslachtigheid, prikkelbaarheid, stemmingswisselingen, slapeloosheid, hoofdpijn, opgeblazen gevoel, obstipatie, gevoelige borsten, acne, vochtophoping in de benen, buikkrampen, rugpijn, misselijkheid en soms zelfs braken. Allemaal voorkomende klachten bij de maandelijks terugkerende menstruatie. Je wordt er niet echt vrolijk van en veel vrouwen kampen hiermee.

 

Menstruatie pijn | Homemade Healthy

 Jezelf gezonder maken (Homemade Healthy)

Omdat zoveel vrouwen te maken hebben met menstruatiepijn en zich niet altijd vol willen stoppen met chemische middelen heb ik in de nieuwe rubriek Homemade Healthy een paar tips op een rij gezet.

Deze nieuwe rubriek is bedoeld als tipgever voor allerhande kwalen en pijnen om zonder chemische middelen jezelf te helpen en/of je afweersysteem te versterken. Hetzij de pijn of de kwaal te verlichten en in sommige gevallen zelfs genezen. En alles op basis van de kracht van planten of andere huismiddeltjes.

3 huismiddelen tegen menstruatiepijn voor uitwendig gebruik

  1. Warmte tegen de pijn

    Een heerlijke warme kruik tegen je buik doet wonderen. Of neem er twee en leg er ook eentje tegen je rug. Het werkt ontspannend en krampstillend.

  2. Heerlijk warm bad

    Ook een warm bad ontspant het onderlijf en de geest. Een welkome toevoeging is Duizenblad- of Melissen-thee. Maak hiervan thee zoals op de verpakking staat en giet dit bij je badwater.

  3. Een wissel-voetbad

    De wissel van koud en warm water stimuleert de bloedsomloop en de stofwisseling en versterkt, als je het regelmatig doet, je afweer. De wisselbaden helpen ook om een betere nachtrust te krijgen.
    Absoluut niet doen wanneer je last hebt van spataderen en overgevoeligheid aan je benen, en bij hart-aandoeningen alleen in overleg met je huisarts.

    Hoe werkt het wissel-voetbad?

    Je hebt een badthermometer en twee emmers of voetbadjes nodig. Wanneer het mogelijk is, is het beste om tot aan je knieën in het water te zitten.
    Het eerste bad vul je met koud water (12-18 graden) en het tweede met water van 38 graden, desgewenst bijvullen om op temperatuur te houden.
    Doe nu beide voeten eerst gedurende 5 minuten in het warme water, dan maximaal 20 seconden lang in het koude water. Herhaal de procedure daarna nog een keer. Zorg dat je het lekker warm hebt tijdens het voetbad. Draag na het afdrogen van je voeten een tijdje warme sokken of kousen, of ga een halfuurtje in een warm bed liggen.
    Herhaal dit dagelijks tijdens de menstruatie.

6 huismiddelen tegen menstruatiepijn voor inwendig gebruik

  1. Teunisbloemolie

    Teunisbloemolie is rijk aan linoleenzuur, een meervoudig onverzadigd vetzuur, dat zich richt op het metabolisme van hormoonachtige stoffen en menstruatiepijn en PMS symptomen kan verlichten.

  2. Zwarte bes

    De zaden van de zwarte bes bevatten ook veel linoleenzuur. Buiten het seizoen kun je het sap drinken.

  3. Boerenwormkruid, Vrouwenmantel, Kamille of Duizendblad

    Thee uit deze kruiden kunnen helpen de baarmoederspieren te ontspannen. Begin met de thee al een dag of drie voordat de menstruatie begint, drie kopjes per dag.

  4. Monnikspeper

    Aftreksels uit de peperkorrels van soortgelijke vruchten worden aanbevolen tegen de klachten van PMS en kunnen helpen tegen menstruatieklachten en gevoelige borsten. Dit moet je enkele maanden innemen. Monnikspeper werkt het beste wanneer je het inneemt tijdens de tweede helft van je cyclus. Je kunt het ook gebruiken om je voeding mee te kruiden.

  5. Magnesium

    Het gebruik van magnesium capsules moet in overeenstemming met je arts. Je kunt ook kiezen voor een magnesium-rijk dieet. Deze mineraalstof zit bijvoorbeeld veel in volkorenprodukten zoals havervlokken, volkorenrijst, gedroogde vruchten, soja, noten, groente, vis en gierst. Hierbij moet je veel water drinken.

  6. Gember

    Kauw op een stukje gemberwortel of drink gemberthee van verse gemberwortel. Deze verwarmt van binnen en werkt tegen krampen.

Ga naar je huisarts als

  • je aan ernstige menstruatieklachten lijdt
  • er afwijkingen in de cyclus zijn zoals te veel of te weinig bloedingen of als je een zeer onregelmatige menstruatie hebt
  • er tussentijdse bloedingen optreden.
Heb jij veel last van menstruatiepijn?

 

In deze rubriek worden ongemakken en kwaaltjes behandeld die niet levensbedreigend zijn en waarvoor geen specialist of arts nodig is. De toepassingen hier beschreven komen voort uit aloude bekende huismiddeltjes en recepten gebaseerd op de kracht uit planten. De beschreven huismiddeltjes zijn geschikt om je lichamelijke afweer te versterken, onschadelijke kwalen en tijdelijke klachten te genezen. Deze methoden mogen nimmer op zwangeren en kinderen worden toegepast. Het toepassen van de genoemde methoden is op eigen risico en de schrijver kan hiervoor nimmer verantwoordelijk worden gesteld. Raadpleeg daarom altijd eerst een arts of specialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

4 thoughts on “Menstruatie pijn | Homemade Healthy

  1. Sinds ik mijn vijf kinderen heb gekregen helemaal niet meer gelukkig.

    Posted on 4 oktober 2016 at 14:27
    1. Dat is zeker een geluk.

      Posted on 5 oktober 2016 at 07:45
    2. Dat “werkt” niet altijd, helaas. Ik heb ook 5 kinderen, maar sinds de laatste (nog!) meer last van de menstruatie (vooral PMS)

      @Helga: ik ga zeker één of meer van je tips proberen…..

      Posted on 27 januari 2017 at 13:19
      1. Ben heel benieuwd of het voor jou helpt Sandra

        Posted on 27 januari 2017 at 13:56