Vis en schelpdieren zijn gezond en ik wil ze graag vaker eten, maar ik weet niet hoe ik verse vis moet bereiden?

Vis is rijk aan eiwitten, vitaminen en mineralen en arm aan (slechte) calorieën. Kabeljauw, schelvis en schol bevatten bijzonder weinig vet, daarentegen vis als sardine, paling, haring, makreel, forel en zalm veel meer, maar dit zijn onverzadigde vetten en bevatten waardevolle oliën (omega-3-vetzuren). Het is dus inderdaad gezond én lekker om vaker vis te eten. Onderzoek heeft uitgewezen dat twee maal per week vette vis eten de kans op hartfalen met een derde vermindert. Bij technieken als stomen, grillen, ovenbereiding en blijft de olie goed behouden. Vette vis is ook rijk aan vitamine A (goed voor ogen en huid) en D (groei en botten).

Vis in blik is een goed alternatief. Het heeft vele voordelen die verse vis ook heeft en zelfs nog een voordeel extra; de graten van ingeblikte zalm, haring en sardine kunt u fijngemaakt eten. Dat is een rijke calciumbron.

“Vis eten is goed voor de hersenen”

Deze volkswijsheid bevat een kern van waarheid. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat bepaalde meervoudig onverzadigde vetzuren in vette vis belangrijk zijn voor de ontwikkeling van hersen- en zenuwweefsel bij de foetus. Niets duidt er echter op dat vis iets speciaals doet voor een eenmaal volgroeid brein…

Tips als je verse vis of schelpdieren koopt

  • Koop alleen vis en schelpdieren bij een gerenommeerd bedrijf. Vis moet uitgestald zijn op ijs. Gesneden vis mag in schalen liggen. Neem het niet als je twijfelt.
  • Controleer verse vis. Hij moet schoon en een beetje zoet ruiken, niet zuur of ‘vissig’. Controleer of het vlees stevig is en er mogen weinig tot geen sporen van bloed zijn (bij hele vis), heldere ogen en bol staan.
  • Koop geen vis die in zijn eigen vocht ligt.
  • Koop alleen levende oesters en mosselen; de schelpen zijn iets gesloten of gaan dicht als je er op tikt
  • Bewaar niet-bevroren vis en schaal- en schelpdieren maximaal een dag.
  • Vries vis alleen in wanneer je zeker weet dat het nog niet eerder ingevroren is geweest.

 

Lezersvraag | Op welke manieren kan ik vis bereiden?

Vijf manieren van vis bereiden

Er zijn veel gezonde manieren van vis bereiden, die allemaal snel en gemakkelijk zijn. Als het vlees loslaat van de graat of uiteenvalt, is de vis gaar.

  • In aluminiumfolie
    Door het hoge vochtgehalte kan vis in aluminiumfolie in de oven of grill in zijn eigen vocht worden gegaard. Gebruik bij deze manier nooit citroensap of wijn. Het aanwezige zuur lost het folie gedeeltelijk op wat de smaak van de vis aantast.
  • Pocheren
    Witte vis is heel geschikt om zachtjes gepocheerd te worden in visbouillon of melk. Het kooknat zit vol voedingsstoffen en vormt een uitstekende basis voor sausen of soepen.
  • Stomen
    Dit is een uitstekende manier omdat hierbij de vis snel gaar wordt en voedingsstoffen en smaak behouden blijven.
  • Grillen
    Gebruik deze manier voor hele vis zoals tong, die met olie zijn bestreken. Vette vis als makreel kan praktisch in zijn vet gaar smoren
  • Roerbakken
    Snijd de vis in reepjes en bak ze even in een beetje olie. Voeg gesneden groente en naar smaak verse knoflook en gember toe. Breng het op smaak met sojasaus.
Bereid jij vaak zelf verse vis? En wat is jouw favoriete manier van vis bereiden?

Liefs, Helga

Geen artikel missen? Klik hier
 
Lieve lezers, door samenwerkingen kunnen artikelen gesponsorde links bevatten. Voor meer informatie hierover wil ik je graag verwijzen naar de disclaimer.

Author: Helga Post

Moeder en vrouw van een prachtig gezin. Altijd op zoek naar een makkelijke manier om de onderneming, het huishouden, draaiende te houden.

Vond je het een interessant artikel? Abonneer je dan op de Week van Mam zodat je geen artikel meer mist en ontvang gratis deze planners!

Planners

Ontvang je liever een andere nieuwsbrief? Kijk dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge