• By:

Mijn huishouden is mijn onderneming en ik ben het management.

Dat klinkt mooi hè?

Maar… het is een feit.
In beide gevallen moet het management zorgen dat alles op rolletjes loopt. Toch?
En een onderneming runnen is keihard werken. Met soms daarnaast nóg een baan!

© waarismam.nl

Vergelijkingen tussen onderneming en huishouden

Je moet zorgen dat je goed geïnformeerd blijft, op de hoogte bent van je huisgenoten, wat ze doen, wanneer ze wát doen, ook wat ze willen bijvoorbeeld. Maar ook je laten informeren over gezonde voeding, rages, de openingstijden van de bibliotheek, de aanbiedingen, etc.

Je moet je verdiepen in problemen, plannen of wensen om deze te kunnen oplossen of vervullen. Alle mogelijke uitkomsten berekenen in je hoofd, mensen daar voorzichtig en tactisch op voorbereiden, de prioriteiten in het oog houden, alle plussen en minnen afstrepen en uiteindelijk beslissen. Een voorbeeld hiervan is de aanschaf van een nieuwe wasmachine of de schoolkeuze voor je kinderen.

Je moet consequent zijn. Regels zijn regels en die gelden voor iedereen, dus ook voor jou. Een besluit is een besluit en daar op terugkomen maakt je positie wankel.

Overlegpartner in je huishouden

Je moet soms overleggen. Wanneer je het bedrijf met iemand anders runt, dus het huishouden met iemand anders deelt, dan dient er af en toe overleg plaats te vinden. Bijvoorbeeld voor een goede taakverdeling.

Een goede taakverdeling is essentieel, echt. Zonder kun je het wel schudden. Stel je eens voor zeg, dat je alles alleen zou moeten doen!

Het geheim van de onderneming

Dit is het geheim van je huishouden, jouw onderneming:

Op de hoogte zijn, overleggen, beslissen en uitvoeren.

Plannen is essentieel

Planning en organisatie is een belangrijk onderdeel in deze onderneming.

Een agenda is daarom een onmisbaar onderdeel. Een persoonlijke agenda en een gezinsagenda, die iedereen kan raadplegen. Voorwaarde van zo’n agenda is natuurlijk dat alles wordt opgeschreven en dat je er regelmatig inkijkt. Ik check mijn agenda’s elke ochtend en elke avond zeker.

Je persoonlijke taken erin vermelden is ook een mogelijkheid. Of een klussenlijst voor je man  🙂

Voor mij is het een onmisbaar item. Mijn man werkt ploegendiensten, de kinderen sporten drie maal per week, hebben uiteenlopende schooltijden die per maand weer veranderen, mijn man en ik doen veel vrijwilligerswerk waarin vergadert moet worden, mijn eigen wisselende werktijden en mijn vaste blogtijden zijn enkele voorbeelden die ik allemaal opschrijf.
Wanneer alles is genoteerd in mijn agenda ziet het er ook een stuk gestructureerder uit. In mijn hoofd zou het een grote chaos zijn.

De chaos in mijn hoofd wordt een overzichtelijke constructie door een agenda te gebruiken.

Evenementen zoals een vrijgezellenfeest of dingen die heel zelden moeten gebeuren zoals verlenging van belangrijke documenten noteer ik er ook in. Ik schrijf het achterin, zodat het elk jaar weer mee kan.

Documenten vergeten te verlengen is duur.

Mijn huishouden is mijn onderneming en die is niet altijd even succesvol.

Hoe succesvol is jouw onderneming?

Liefs, Helga

Geen artikel missen? Klik hier
 
Lieve lezers, door samenwerkingen kunnen artikelen gesponsorde links bevatten. Voor meer informatie hierover wil ik je graag verwijzen naar de disclaimer.

Author: Helga

Moeder en vrouw van een prachtig gezin. Altijd op zoek naar een makkelijke manier om de onderneming, het huishouden, draaiende te houden.

Vond je het een interessant artikel? Abonneer je dan op de Week van Mam zodat je geen artikel meer mist en ontvang gratis deze planners!

Planners

Ontvang je liever een andere nieuwsbrief? Kijk dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

5 thoughts on “Mijn huishouden is mijn onderneming