Om je huis schoon te houden is het niet noodzakelijk om elke dag te poetsen en elke week dezelfde klusjes te doen. Als je een schoon huis wilt en ook nog wat vrije tijd over wilt houden moet je efficiënt schoonmaken. Efficiënt betekent met zo weinig mogelijk tijd en inspanning zoveel mogelijk resultaat behalen. En dat doe je door zelf te bepalen hoe en wanneer je het huis schoonmaakt.

Bepaal het zelf

Stel eerst vast wat ‘schoon’ voor jou betekent. Dit is voor iedereen anders. Schoon kan betekenen dat er geen stofje waait en nergens een vingervlek te zien is. Maar voor een ander kan schoon betekenen dat de woonkamer opgeruimd is, de bedden opgemaakt en de stofzuiger zijn werk heeft gedaan. Bepaal dus zelf hoe schoon jij je huis wilt.

In overeenstemming met jouw definitie van ‘schoon’ onderhoud jij je huis. Maak dingen alleen maar schoon omdat ze vies zijn, niet omdat het er de tijd voor is. Als je geen verschil merkt als je iets schoonmaakt, stop er dan onmiddellijk mee!

In mijn huishoudschema’s en via het artikel Het huishouden in een uur per dag: ik bewijs dat het kan!  hamer ik er steeds op!

Wat heeft jouw voorkeur

Misschien is het wel veel praktischer om de voorjaarsschoonmaak in het najaar te houden. De temperatuur is dan veel geschikter om hard te werken en bovendien is het handiger om het vuil dat in de zomer door de open ramen naar binnen is gekomen, dan te verwijderen, dus net voor de winter.

Maar je voorkeur kan ook juist uitgaan naar het huis schoonmaken en goed luchten in het voorjaar, dus na de winter.

Er zijn er die een voorkeur hebben om beide te doen, maar ook die het helemaal niet doen. En als je schema goed in elkaar zit is het ook niet nodig!

Er zijn een aantal dingen die jaarlijks moeten gebeuren, maar het is uiteraard helemaal aan jou om te beslissen wanneer en hoe je wat onderhanden neemt in je huis.

Zet je schema in fasen in elkaar

Als je schoonmaakt volgens een schema kom je in een bepaald ritme waardoor je je niet hoeft af te vragen wat je nu ook alweer moest gaan doen. En als je een goed eigen huishoudschema in elkaar zet wordt er niets vergeten. Om zo’n eigen schema te maken doorloop je de volgende fasen en pas je het aan je eigen situatie aan. Houd rekening met de grootte van je gezin en van je huis.

  1. De klusjes van elke dag:
    Afwassen, opruimen, badkamer doen, pedaalemmer legen, bedden opmaken. Deze klussen hoeven niet meer dan een half uur in beslag te nemen.
  2. De klussen van een of twee keer per week:
    Stofzuigen, dweilen, planten water geven, de vuilnis buiten zetten, wc reinigen en meubels afstoffen.
  3. De klussen van een of twee keer per maand:
    Koelkast schoonmaken, matrassen keren.
  4. De speciale klussen:
    Ramen lappen, magnetron en oven schoonmaken, diepvries ontdooien. Deze klussen kun je combineren met die van stap 3.

Bepaal zelf hoe en wanneer je het huis schoonmaakt

Maak het je zelf gemakkelijk

Waar moet je beginnen? Om snel resultaat van je werk te zien, begin je in de ruimtes waar het ‘t meest opvalt, bijvoorbeeld de woonkamer of de hal. Deze zijn ook meestal niet zo vol en minder vies.

Tot slot nog een aantal tips, waarvan één heel belangrijke:

Om ervoor te zorgen dat je niet bepaalde delen overslaat bij het afstoffen, begin je bij de deur en werkt  het vertrek in één vaste richting door.

Werk sneller door werkzaamheden te combineren; doe zoveel mogelijk klussen in één ruimte voor je naar de volgende gaat.

Een opgeruimd huis hoeft minder vaak schoongemaakt te worden. Want ook al is het niet smetteloos, het oogt beter dan een stofvrij huis met overal rommel.

Staat rommel en troep jouw schoonmaken ook in de weg? Lees dan dit ook: Rommel! Ben jij het ook zo zat? Wil je ook orde in de chaos?

 

Hoe bepaal jij wanneer, waar en hoe je huis schoongemaakt moet worden?

Liefs, Helga

Geen artikel missen? Klik hier
 
Lieve lezers, door samenwerkingen kunnen artikelen gesponsorde links bevatten. Voor meer informatie hierover wil ik je graag verwijzen naar de disclaimer.

Author: Helga Post

Moeder en vrouw van een prachtig gezin. Altijd op zoek naar een makkelijke manier om de onderneming, het huishouden, draaiende te houden.

Vond je het een interessant artikel? Abonneer je dan op de Week van Mam zodat je geen artikel meer mist en ontvang gratis deze planners!

Planners

Ontvang je liever een andere nieuwsbrief? Kijk dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge