Het is bijna september; tijd voor het nieuwe huishoudschema.

Doe je mee?

Iets andere opzet

Je bent gewend om van mij elke week een plan te krijgen met de huishoudtaken. Een plan is er nog steeds maar dan voor een hele maand. Dat scheelt driemaal printen en bovendien heb je een beter overzicht.

Maar er is meer!

In het begin van dit jaar hadden we de Voorjaarschallenge; in 10 weken naar een opgeruimd huis. Deze challenge ging samen met een besloten Facebook groep. Deze groep heb ik omgedoopt naar Firma Huishouden. Huishouden is immers als ondernemen; alles wat je nodig hebt is een doel, een plan, tijd en de juiste mensen.

En ik zou het fantastisch vinden als jullie met me mee doen. Volg mij voor motiverende berichten en tips om dat huishouden onderhanden te nemen. Het is een geweldige steun, niet alleen voor mij, maar voor iedereen die volgt om samen het huis schoon te houden aan de hand van de maandelijkse huishoudschema’s.

Laten we elkaar motiveren en steunen en wie weet een leuke vriendschap opbouwen.

Besteed niet teveel tijd aan je huishouden

Geloof me, ik ben echt niet altijd alleen maar bezig met poetsen. Ik heb het drukker buiten mijn huishouden dan ermee. En juist daarom heb ik een routine bedacht waardoor ik in weinig tijd mijn hele huis schoon houdt.

En niet alleen ik heb het druk, maar tegenwoordig iedere vrouw. Daarom deel ik mijn huishoudschema met jullie.

Hoe werkt het

Het is de bedoeling om aan alle taken niet teveel tijd te besteden, dat betekent per taak 15 minuten… huh!? Ik hoor je denken 😉 Maar het is echt mogelijk. En ik zal je vertellen hoe en waarom.

Doordat je bepaalde taken consequent blijft herhalen is er onvoldoende tijd om vuil te worden. En alles wat niet vuil is hoeft niet te worden schoongemaakt. En als het niet schoongemaakt hoeft te worden, heb je tijd over. Wanneer je tijd over hebt betekent het dat je sneller werkt. En doordat het tenslotte maar weinig tijd kost kun je het gemakkelijker volhouden en dus wekelijks herhalen.

En zo is het cirkeltje weer rond!

Kun je me nog volgen? Misschien geeft dit overzicht wat meer duidelijkheid.

Huishoudschema september 2016

 

Wat houden de huishoudtaken in?

Elke morgen

Na het opstaan gooi het beddengoed open en ruim ik de wasmand met de schone was, die ik de vorige avond mee naar boven heb genomen, in de kasten. Tegelijkertijd neem ik de kleren mee die ik aan wil naar de badkamer. Na het douchen en aankleden maak ik de bedden op en neem de vuile was mee naar beneden, naar de wasruimte. Deze sorteer ik meteen.
Daarna ruim ik op beneden, ruim de vaatwasser leeg en maak het ontbijt. Na het ontbijt hang ik de was op.

Elke morgen houdt dus in:

  1. Bedden opmaken
  2. Wasgoed verzamelen
  3. Schone was opruimen
  4. Beneden opruimen
  5. Vaatwasser uitruimen
  6. Was drogen

Elke namiddag/avond

Tijdens het koken haal ik de was van de lijn en vouw het op. Het strijkgoed leg ik apart, dat doe ik maar eenmaal per week. Na het eten ruimen de kinderen de vaatwasser in en ik maak het aanrecht en de kookplaat schoon. Daarna gooi ik de afvalemmer leeg zodat afval niet gedurende de nacht binnen staat. Wanneer ik naar bed ga zet ik de wasmachine aan.

Elke namiddag/avond houdt dus in:

  1. Koken
  2. Was vouwen
  3. Afvalemmer legen
  4. Wasmachine aanzetten

Dit lijkt veel, maar wanneer je dit elke dag doet, in deze volgorde, gaat het automatisch. Ik denk er niet eens meer over na. Wanneer je het huishoudschema een week hebt gebruikt zul je merken dat je er ook nauwelijks meer op kijkt voor bovenstaande huishoudtaken. En na twee weken zit het helemaal in je systeem.

Op doordeweekse dagen doe ik elke dag een bepaalde ruimte in het huis, elke week opnieuw. En hiervoor geldt hetzelfde als hierboven; herhaling betekent snel.

Slaapkamers

Op maandag doe ik de slaapkamers, dat betekent de bedden verschonen. De matrassen keren doe ik eenmaal per maand en staat apart vermeld op het huishoudschema. Daarna stofzuig ik de bovenverdieping. Ik ga in herhaling vallen, maar je zult gaan merken dat dit echt zo werkt. Het stofzuigen kan snel omdat, vooral boven, in een week er bijna geen vuil ligt. Stofzuig dan ook alleen waar het nodig is. Binnen een kwartier ben je klaar.

Slaapkamers houdt in:

  1. Bedden verschonen
  2. Boven stofzuigen

Badkamer

Op dinsdag doe ik de badkamer, dat betekent het bad, de douche en de wastafel met een spuitfles en een doekje afnemen. Dit staat standaard in de badkamer. Hier kun je daar meer over lezen. En hier heb je misschien ook wel wat aan. Ik spuit de onderdelen in en haal het doekje erover. Zo eenvoudig als het klinkt is het ook. Voor een grote beurt van de badkamer, die ik maar tweemaal per jaar doe, kijk je hier. Daarna dweil ik de badkamer. Stofzuigen heb je immers ‘gisteren’ al gedaan.

Badkamer houdt in:

  1. Bad
  2. Douche
  3. Wastafel
  4. Dweilen

Keuken

Op woensdag doe ik de keuken. Wat?? Nee, niet de hele keuken. Ik doe maar 1 keukenkastje, van binnen en van buiten. That’s it! En dan elke week een andere uiteraard. Daarna veeg ik de keuken aan en dweil ik.

Keuken houdt in:

  1. Keukenkastje
  2. Vegen
  3. Dweilen

Woonkamer

Op donderdag geef ik de planten water en stof ik in de woonkamer af, met een duster. Daarna stofzuig ik, meestal wel de hele benedenverdieping en dweil ik de woonkamer.

Woonkamer houdt in:

  1. Planten water geven
  2. Afstoffen
  3. Stofzuigen
  4. Dweilen

Toilet en hal

En op de laatste werkdag, op vrijdag maak ik het toilet en de hal schoon. Voor het toilet heb ik ook standaard een spuitfles met mijn zelfgemaakte schoonmaakmiddel staan. Ik spuit het fonteintje, de klink van de deur binnen én buiten en de toiletpot in en neem het af met een doekje. Met de duster stof ik in de hal af. Daarna dweil ik eerst de hal en daarna het toilet. Het stofzuigen was immers ‘gisteren’ al gebeurd.

Toilet en hal houdt in:

  1. Toilet schoonmaken
  2. Hal afstoffen
  3. Dweilen

Ik doe iedere week alleen het nodige. Maar wanneer er bijvoorbeeld ergens een spinnenweb hangt haal ik de ragebol ook even langs het plafond.

“Ik ben nooit langer dan een uurtje per dag met het huishouden bezig.”

Probeer het eens.

Ik denk dat je verbaasd zult zijn hoe een uurtje poetsen elke dag zo’n groot verschil kan maken in je huis. Zelfs voor een druk huishouden. Je zult uiteraard de eerste week iets langer bezig zijn, maar na twee weken al zul je merken dat het echt werkt.

En lukt het een dag even niet dan begin je de volgende dag gewoon opnieuw, of de volgende week 😉

“Mijn huishoudschema is simpel, praktisch en snel.”

Huishoudschema September 2016

Download een gratis huishoudschema

“Een beetje elke dag is het geheim van een schoon huis”

Bestel hier gratis je huishoudschema’s!

Of lees hier nog meer informatie

Hoe gebruik ik het huishoudschema

De terugkerende taken staan in het kort nog uitgelegd onderaan de planner. Voor een uitgebreide versie, zoals hierboven, download je ook de uitleg.

Het gebruik van het schema is aan je zelf; je hangt het op je prikbord, aan je koelkast of legt het gewoon in je planner. Gebruik de hokjes voor de huishoudtaken om af te vinken wat je hebt gedaan.

Overtuigd?

Dan stel ik de vraag nog eens:

Doe je mee?

Word dan lid van de Facebook groep Firma Huishouden.

Artikelen op Waar is Mam zijn geschreven in overeenstemming met mijn disclaimer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

16 thoughts on “Gratis huishoudschema voor september 2016

  1. Een super idee om vlug te leren het huis in orde te krygen.ik bedankt

    Posted on 5 oktober 2017 at 01:06
  2. Lijkt me Leuk en handig dat huishoudschema, maar hoe kan ik het lege formulier op de computer invullen? Of kan dat niet?

    Posted on 31 augustus 2017 at 10:29
    1. Hallo Danielle,
      Het huishoudschema is een printable pdf en bedoeld om uit te printen en met de hand in te vullen. Tenzij jij de programmatuur hebt om een pdf op de computer te bewerken.

      Posted on 3 september 2017 at 08:34
  3. Wat een goed schema! Dank je wel!

    Posted on 17 oktober 2016 at 10:19
  4. Oh er zijn vakjes om af te vinken! Dan heb je mij al half gewonnen. Ik heb een belachelijk groot huis (Duits) maar geen kinderen, misschien streept dat tegen elkaar weg.
    Eén dingetje snap ik niet helemaal in je schema: je zet ‘s avonds de was aan? Dan gelijk er achteraan de droger in? Ik zet de wasmachine vaak aan voor ik naar bed ga, dan programmeer ik hem dat ie op 6 uur ‘s ochtends aanspringt. Als ik dan rond 8 uur wakker word, kan het gelijk opgehangen worden of in de droger.

    Posted on 31 augustus 2016 at 13:20
    1. Ik doe de was precies zo. En als het goed is staat het er ook zo 😉
      Die grote huizen in Duitsland ken ik, ik woonde er ook eens…

      Posted on 31 augustus 2016 at 14:33
      1. Oh dan heb ik niet goed gelezen, maar toch op de goeie weg. 😀

        Posted on 1 september 2016 at 23:27
        1. Geen probleem, ik houd je wel scherp 😉

          Posted on 2 september 2016 at 09:12
  5. Jeetje, dit klinkt goed! Ik ga het ook proberen!

    Posted on 31 augustus 2016 at 09:53
  6. Wat een mooi schema! Een uur per dag is voor mij wat teveel, maar hier zou ik het mooi kunnen gebruiken om iedereen in het gezin wat te laten kiezen om te doen.

    Posted on 30 augustus 2016 at 19:52
    1. Wat een super idee Jacqueline. Succes!

      Posted on 30 augustus 2016 at 20:21
  7. Oh wat handig dit! Ontdekte je blog toevallig via een FB groep pagina. Ik ga dit zeker even uitprinten. 🙂
    xxxjes Frederique

    Posted on 30 augustus 2016 at 16:21
  8. Heel handig, ik ga hem printen en gebruiken. Echt in een uurtje klaar joh? wauw!

    Posted on 30 augustus 2016 at 13:17
    1. In een uurtje moet lukken. Laat je me het weten? Succes!

      Posted on 30 augustus 2016 at 14:22
  9. Handig zo’n schema! Ik volg nu mijn eigen schema.

    Posted on 30 augustus 2016 at 12:05
    1. Je maakt me nieuwsgierig naar jouw schema 🙂

      Posted on 30 augustus 2016 at 14:20