Er zijn mensen die precies weten of ze een ochtend- of avondmens zijn. Ik weet dat niet, stom he? Kun je ook beide zijn?
Ik sta ‘s ochtends redelijk vroeg op, omdat ik altijd gemotiveerd ben om een nieuwe dag te beginnen en genoeg inspiratie heb om hem in te vullen. Genoeg plannen en ideeën. En dan zou je zeggen dat ik er ‘s avonds lekker vroeg in lig. Maar niets is minder waar want ik kan geen afscheid nemen van de dag. Er is zoveel wat ik nog wil doen ‘s avonds dat ik standaard veel te laat naar bed ga. Maar dit is niet het geheim achter mijn huishoudschema.

 

Het geheim achter mijn huishoudschema

 

Veel mensen vragen mij waar ik de tijd vandaan haal, vooral via Firma Huishouden, om het huishouden op orde te houden en bijna fulltime te werken.

“Dat gaat mij niet lukken, ik werk vier dagen per week!”

Het is even bikkelen in het begin, dat geef ik toe, maar het kán wel. Je hebt immers aan een uur per dag genoeg.

Het geheim van mijn huishoudschema

Het zit ’em in je ritme, je routine. Een eigen routine die je zelf moet invullen en jezelf moet aanleren. Niemand kan dat voor je doen. Ik kan je hierin alleen wat advies geven.

En het geheim is:  de herhaling!

Doordat je bepaalde taken consequent blijft herhalen is er onvoldoende tijd om vuil te worden. En alles wat niet vuil is hoeft niet te worden schoongemaakt. En als het niet schoongemaakt hoeft te worden, heb je tijd over. Wanneer je tijd over hebt betekent het dat je sneller werkt. En doordat het tenslotte maar weinig tijd kost kun je het gemakkelijker volhouden en dus wekelijks herhalen.

Kun je het niet volgen? Lees dan hier hoe het werkt.

Een paar tips waarmee je aan de slag kunt om je eigen routine te creëren.

6 tips voor een ochtendroutine

  1. Sta vroeger op

    In de tijd dat ik nog geen kinderen had, een man die veel vroeger vertrok dan ik en dus alleen maar voor mezelf hoefde te zorgen, stond ik een halfuur voor vertrek op. Dit was genoeg om me aan te kleden, ontbijten en m’n lunch klaar te maken. Nadat ik kinderen kreeg merkte ik dat er veel meer gedaan moest worden voordat ik naar mijn werk ging. En wat vooral belangrijk was, was een structuur, voor zowel mij als de kinderen. Een routine in de ochtend doet wonderen voor je humeur. Vandaar dat ik sindsdien een vaste routine heb en een vaste tijd voor het opstaan. Ik sta elke morgen twee uur van te voren op. En dat is niet omdat ik dat moet, maar omdat ik dit wil. Ik wil ‘s ochtends de tijd hebben voor mezelf; douchen, aankleden, ontbijten. Maar ook wil ik voordat ik aan het werk ga (ik werk nu voor 90% thuis) mijn huishouden aan kant hebben. Zodat ik me niet hoef te ergeren aan een vol aanrecht wanneer ik even een kop koffie kom halen.

  2. Maak een vaste ochtend routine

    Zet op papier wat er moet gebeuren voordat je naar je werk vertrekt. En dat zijn geen klussen als stofzuigen of strijken, maar een opgeruimde woonkamer en opgemaakte bedden bijvoorbeeld. Maak de volgorde van de huishoudelijke taken zo praktisch mogelijk; ga bijvoorbeeld niet eerst ontbijten beneden en vervolgens weer naar boven om je bed op te maken. Let it ‘flow’. Kijk eens naar de flow van het huishoudschema. Je werkt hierbij eerst boven de dingen af en gaat dan naar beneden. Maar is je badkamer beneden dan betekent het voor jou dat je een andere routine moet maken.
    Nadat je je ochtend routine op papier hebt gezet ga je dit eerst in een vrij weekend uitproberen, pas het eventueel her en der aan, maar bovenal, houd de tijd bij. Hoelang doe je erover om dát te doen wat je gedaan wilt hebben. Pas die uitkomst toe op je wekker door deze eerder in te stellen. In de loop van de tijd zul je het de klusjes steeds sneller klaren waardoor je weer wat slaaptijd kunt winnen.

  3. Zorg dat je kinderen zelf kunnen ontbijten

    Het is niet nodig elke morgen een hele ontbijttafel te dekken. Wij Hollanders nuttigen niet meer dan een boterham, een kop thee of een schaaltje joghurt met ontbijtgranen. Zijn je kinderen langzame eters? Zorg er dan voor dat je kinderen zelf kunnen ontbijten zodat je daar niet de hele tijd bij hoeft te zijn en in de tussentijd nog iets anders kunt doen. Zijn je kinderen nog klein, zet dan een broodtrommeltje in de koelkast waar hun ontbijt in zit zodat ze dit zelf kunnen pakken. Je geeft ze niet alleen wat meer verantwoordelijkheid, maar ze vinden dat ‘zelf doen’ ook superstoer. Twee vliegen in één klap. Zijn je kinderen wat ouder dan zet je de waterkoker aan, zet brood, boter en beleg op het aanrecht klaar en ze kunnen ook meteen hun lunchbox vol smeren.
    En punt 3a; Zorg dat de vaatwasser leeg is, zodat ze de ontbijtspullen er meteen in kunnen doen. Dit scheelt jou weer werk en daarmee tijd.

  4. Zorg dat ze zich zelf kunnen aankleden.

    Leg hun kleren klaar of leer ze hoe ze dit zelf moeten doen. Je kunt ook in de kast al setjes bij elkaar leggen wanneer je kind niet zo goed in het combineren is, zodat ze dit alleen maar hoeven pakken. Ik liet mijn kinderen wel zelf combineren en af en toe zwaaide ik Pipi Langkous uit naar school, maar zíj vond het leuk en juist dáár gaat het om. Kinderen vinden het geweldig wanneer ze dit soort dingen zelf mogen doen.

  5. Zet je huisgenoten aan het werk

    Loopt je man je ‘s ochtends voor de voeten? Laat hem dan met je ‘meelopen’. Geef hem ook iets te doen, je bent tenslotte niet alleen ouder. En doe hetzelfde bij je kinderen, zie punt 3 en 4. Ze kunnen ook prima hun eigen bed opmaken en een wasmachine vullen. En anders leer je ze dat.

  6. Programmeer je routine op de automatische piloot

    Ik hoef ‘s ochtends nergens over na te denken. Ik hoef ook geen schema of planner te raadplegen. Alles gaat op de automatische piloot. Ik weet exact wat ik wil doen elke ochtend en dat gebeurt ook. In minder dan een halfuur is mijn huishouden aan kant en kan ik ontbijten. Het zit in mijn systeem. Maar dat is natuurlijk niet van de ene op de andere dag erin geprogrammeerd. Ik ben geen robot, al zou het zo lijken. Maar het is door de jaren heen mijn ding geworden, omdat ik dit zo wil.

Mijn moeder zei altijd:

“Waar een wil is, is een weg”

 

Om je ochtend routine zo soepeltjes mogelijk te laten verlopen moet je ook een avond routine hebben. Deze zorgt ervoor dat de kostbare minuten in de morgen zo goed mogelijk benut kunnen worden.

6 tips voor een avondroutine

  1. Leg alle kleding klaar

    Douche je ‘s ochtends? Leg dan alle spullen klaar. Leg ook de kleren van je kinderen klaar mocht dit nog nodig zijn. Er is dan ‘s ochtends nooit een discussie, je hoeft er niet over na te denken en het kost je geen extra tijd.

  2. Ruim op

    Ruim tafels, aanrecht en andere spullen op voordat je naar bed gaat. Zorg dat je ‘s morgens beneden komt in een opgeruimd huis.

  3. Maak de lunches klaar

    Verzorg jij nog de lunchboxen van je kinderen en/of je man? Of zijn je kinderen klein en wil je hun ontbijt alvast klaarzetten? Doe dit dan de avond van te voren zodat je dit ‘s ochtends niet meer hoeft te doen. Of laat ze het zelf doen (zie punt 5 hierboven).

  4. Check je kalender

    Bekijk elke avond je agenda of kalender. Zorg ervoor dat je weet wat je de volgende dag te wachten staat en wat er gebeuren moet. Je kunt hierop meteen de volgende dag inspelen en je voorbereiden.

  5. Maak een to-do lijst

    Ik schrijft elke avond een to-do lijst met de dingen die de volgende dag moeten gebeuren. En dit is geen ellenlange lijst, meestal zijn het er maar twee of drie. Ik vind dat zodra ik mijn to-do lijst heb geschreven, ik automatisch meer controle heb over de volgende dag. En hierdoor is het voor mij de beste manier om de activiteiten zó te plannen dat ik mijn tijd het beste besteed.

  6. Slaap goed

    Voordat ik ga slapen, hoe laat ook, zorg ik dat ik rustig ben. Door bijvoorbeeld een boek te lezen of wat te handwerken. Geen mobiel, geen tv en geen laptop, die brengen alleen maar onrust. Door dit te doen raak ik heerlijk ontspannen en ben ik verzekerd van een goede nachtrust waardoor ik ‘s ochtends weer fris en vroeg op kan staan.

 

Huishoudschema op maat

Wil jij een huishoudschema dat precies bij jouw levensstijl en ritme past? Lees dan hier verder.

 

Heb jij al een goedwerkende routine en een huishoudschema met jouw flow?

Het geheim achter mijn huishoudschema

Hoofdredacteur | Waar is Mam

Moeder en vrouw van een prachtig gezin. Altijd op zoek naar een makkelijke manier om de onderneming, het huishouden, draaiende te houden.

Artikelen op Waar is Mam zijn geschreven in overeenstemming met mijn disclaimer

Ik ben heel benieuwd naar jouw reactie?

6 thoughts on “Het geheim achter mijn huishoudschema

  1. Ja het geeft echt rust in je hoofd als je met schema’s en routines werkt. Dankzij jouw roosters ook zelf lekker aan de slag en dat voelt erg prettig! Thanx!

    Posted on 9 januari 2017 at 20:38
    1. Heel fijn om te weten Mariska, graag gedaan.

      Posted on 10 januari 2017 at 07:25
  2. handige tips, ik ben met het januari schema bezig en dan met name de extra taken doe ik mee, ik heb sinds vandaag een nieuwe baan en moet daarin mijn huishoudschema voor elke week even nagaan, ook heb ik een vriend die in wisseldiensten zit dus als hij slaapt kan ik niet boven aan de gang, dus moet ik het of een andere dag doen of verschuiven naar de avond.

    Posted on 9 januari 2017 at 19:50
    1. Dat probleem heb ik ook Patricia en dat is af en toe even aanpassen. Maar maak je niet te druk. Juist de herhaling zorgt ervoor dat er niets verwaarloosd wordt. Gewoon even weer de balans zien te vinden. Succes met je nieuwe baan!

      Posted on 9 januari 2017 at 20:31
  3. Zo doe ik het inderdaad ook! Werkt heel goed hier. Voor mijn zoon hebben we een bakje in de koelkast waar zijn ontbijt, fruit, brood en drinken in liggen voor de volgende dag. Hij heeft zijn eigen routine en ik ook. ☺️

    Posted on 9 januari 2017 at 06:41
    1. Dat werkt inderdaad heel goed. Mijn kinderen zijn nu al zo oud dat ze hun moeder helemaal niet meer nodig hebben en dat is heel fijn 😉 Maar in het verleden deed ik het ook op die manier en daarvan plukken zij én ik nu de vruchten.

      Posted on 9 januari 2017 at 20:33