In ‘Als je zoon je vertelt dat hij homo is‘ vertel ik over de strijd van mijn kind met zijn geaardheid, zijn eigen besef en hoe hij worstelde om dit aan ons te vertellen. Na een heftig en emotioneel gesprek kwam het hoge woord eruit. “Mama, ik denk dat ik alweer niet normaal ben” zei hij snikkend. Alsof hij mij, in zijn ogen ‘alweer’, teleurstelde. Mijn zoon kreeg eerder al de diagnose PDD-NOS en ADD. Een sticker die hij niet ziet als een beperking, maar als een tekortkoming. PDD-NOS is een vorm van autisme en mijn ervaring is dat leerkrachten maar weinig weten over autisme. En dat is niet alleen mijn ervaring.

 

Leerkrachten weten weinig over autisme | In gesprek met een professional

 

Wat is autisme?

Bij mensen met autisme werkt de informatieverwerking in de hersenen op een andere manier. Met autisme word je geboren, en blijft gedurende je hele leven een rol spelen. Het wordt niet veroorzaakt door de opvoeding.
Alles wat mensen met autisme zien, horen, ruiken etc. wordt op een andere manier verwerkt. En dat brengt een andere mix van sterke en zwakke kanten met zich mee. Zo hebben mensen met autisme vaak een goed oog voor detail, zijn ze eerlijk, recht door zee, analytisch en hardwerkend, maar hebben ze moeite met overzicht houden en sociale contacten en hebben ze een opvallend beperkt aantal interesses of activiteiten.

Autisme zie je niet aan de buitenkant, maar het heeft grote invloed op iemands leven. Hoe groot en op welke manier precies verschilt per persoon, en ook per levensfase.
Autisme kent vele gezichten. Sommige mensen met autisme zoeken weinig contact met anderen. Anderen doen dit juist heel actief, maar vaak op een manier die ‘vreemd’ overkomt. Er zijn mensen met autisme en een verstandelijke beperking maar ook mensen met een hoge intelligentie. Sommigen kunnen met de juiste begeleiding een behoorlijk zelfstandig leven leiden, anderen hebben hun leven lang veel hulp nodig.
Ruim 1% van de Nederlanders – ongeveer 190.000 mensen – heeft een vorm van autisme.

Bron: Autisme.nl

In gesprek met een professional

Leerkrachten weten weinig over autisme | In gesprek met een professionalAnnemiek is afstuderend student Pedagogische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Als ze is afgestudeerd is ze orthopedagoog. Dat is een opvoedkundige die zich bezig houdt met het begeleiden van kinderen in probleemsituaties, met het geven van opvoedkundig advies aan opvoeders (ouders, leerkrachten) en met het verrichten van wetenschappelijk onderzoek.

Hoe kwam je erachter dat leerkrachten weinig weten over autisme?

Het afgelopen jaar heb ik stage gelopen op een reguliere basisschool in Groningen. Hier heb ik deel mogen nemen aan een studiemiddag voor de leerkrachten. Tijdens deze studiemiddag kwam ik erachter dat veel leerkrachten weinig weten over veelvoorkomende stoornissen, met name autisme. Gezien de nieuwe wet van 2014 vind ik dit erg kwalijk, omdat er steeds meer kinderen met een rugzakje op de ‘gewone’ basisschool blijven. Ik zag hierin nog een groot leerproces voor leerkrachten en heb daarom een cursus brainblocks gedaan.

Wat is brainblocks?

Brainblocks is een beeldend middel dat mensen met autisme helpt zichzelf, in relatie tot anderen, beter te begrijpen. Met behulp van brainblocks praten we over autisme. Bijvoorbeeld: Wat werkt er bij jou anders dan bij mensen zonder autisme? Welke gevolgen heeft dat voor jou? Hoe maak je duidelijk wat je wilt?

Waarvoor gebruik je brainblocks?

Door mijn ervaring tijdens mijn stage heb ik besloten Brainblocks vooral in te zetten als educatiemiddel op scholen. Ik zal workshops over autisme verzorgen voor leerkrachten en andere medewerkers op basis- en middelbare scholen.

Hoe gaat brainblocks in zijn werk?

Ik gebruik borden waarop twee hoofden te zien zijn. Aan de buitenkant is niet te zien welk kind (hoofd) autisme heeft en welke niet. Doormiddel van blokjes, balletjes en staafjes laat ik zien wat er gebeurt in het hoofd van een autistisch kind en wat er, in dezelfde situatie, gebeurt bij een kind zonder autisme. Door deze speelse manier leren het kind, zijn ouders, klasgenoten en leerkracht wat er gebeurt in zijn brein en leren hierop anticiperen.

Waar kunnen mensen terecht als ze meer over autisme willen weten?

Ben jij of ken jij iemand met autisme? En weet je niet goed hoe je hiermee om moet gaan? Of heb je niet echt een idee hoe het gaat in zijn/haar hoofd en zou je dit willen weten? Stuur voor meer informatie een privébericht via Facebook of mail naar: annemiek.brainblocks@gmail.com.

Weet jij wat autisme is, wat het precies inhoudt? Of heeft jouw kind ook een beperking in het autistische spectrum? Ik hoor graag je verhaal.

Liefs, Helga

Geen artikel missen? Klik hier
 
Lieve lezers, door samenwerkingen kunnen artikelen gesponsorde links bevatten. Voor meer informatie hierover wil ik je graag verwijzen naar de disclaimer.

Author: Helga Post

Moeder en vrouw van een prachtig gezin. Altijd op zoek naar een makkelijke manier om de onderneming, het huishouden, draaiende te houden.

Vond je het een interessant artikel? Abonneer je dan op de Week van Mam zodat je geen artikel meer mist en ontvang gratis deze planners!

Planners

Ontvang je liever een andere nieuwsbrief? Kijk dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

One thought on “Leerkrachten weten weinig over autisme | In gesprek met een professional

  1. Ik vind het nogal wat om te zeggen dat leerkrachten weinig van autisme weten, gebaseerd op één stage op een basisschool in Groningen.
    Nu ben ik er zelf misschien wel wat dieper in gedoken dan de gemiddelde leerkracht, heb twee broers met ASS, werkervaring met verstandelijk gehandicapten met autisme, ooit mijn scriptie geschreven over autisme in het mbo en de afgelopen 15 jaar geef ik er les over. Het komt dus zelfs aan bod in het mbo, bij pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten.

    Posted on 29 april 2017 at 09:38