Fruit, lekker en gezond

Ik ben dol op fruit. Ik ben alleen niet zo dol op het ‘bewerken’ van de verschillende fruitsoorten voordat je het kunt eten. Het makkelijkste is de appel. Deze spoel je af onder de kraan en je zet je tanden erin.
Een sinaasappel daarentegen moet je pellen, ontdoen van velletjes, in partjes verdelen en daarna kun je het pas eten. Ondertussen zitten je handen én je bureau of tafel onder het sap. Heel lekker, maar niet praktisch om ‘even’ tussendoor te eten. Daarom drink ik liever fruit en maak ik een smoothie.

 

Smoothie

Ik maak ‘s ochtends een smoothie door een handvol fruit van de schaal te nemen, te snijden, in de blender te doen en klaar is kees. Ik neem ‘s morgens een beker vol en zet de rest in de koelkast voor de middag. Ideaal. Ook fruit dat al te lang op de schaal ligt en er niet meer zo mooi uitziet of overrijp is, kun je nog prima gebruiken. Zo verspil je bijna nooit fruit. En een smoothie is stiekem ook stukken lekkerder 😉

 

Smoothie, een perfect alternatief om te ontbijten met groente en fruit.

 

Welke vruchten gebruik je voor een smoothie

Je kunt heel veel vruchten gebruiken om een smoothie mee te maken, maar ook groente kun je hiervoor gebruiken.

  • Citrusvruchten, zoals sinaasappel, grapefruit of citroen, bevatten veel fytochemicaliën die kankerverwekkende stoffen kunnen neutraliseren.
  • Appels, peren en druiven bevatten veel borium en helpen ontkalking tegen te gaan.
  • Mango’s, abrikozen, perziken en papaja’s zijn een bron van bèta-caroteen dat beschermt tegen hartkwalen.
  • Bananen en sinaasappels zijn rijk aan kalium dat een hoge bloeddruk kan helpen voorkomen.
Kortom,

 

[bctt tweet=”Kom je bed uit en begin met groente en fruit!”]

 

 

Nog meer fruit

In de loop der jaren zijn er veel uitheemse vruchten naar Nederland gekomen, die ook heerlijk zijn om aan je ontbijt of smoothie toe te voegen.

  • Kiwi, zeer rijk aan vitamine C en mineralen. Door het in tweeën te snijden kun je een kiwi zo uitlepelen. Eet ze gekoeld.
  • Passievrucht, waarvan het vruchtvlees tegelijkertijd, zoet en zuur is. Doorsnijden en heerlijk uitlepelen. De pitjes zijn eetbaar.
  • Kumquat, een Chinese dwergsinaasappel, die je wel met schil en al kunt opeten. Ze hebben een kruidige sinaasappelsmaak.
  • Pomelo, zoeter dan een grapefruit.
  • Ugli, een kruising tussen grapefruit, sinaasappel en mandarijn. Te eten als een mandarijn.
  • Temple, een grote, platronde vrucht met een gerimpelde schil. Bevat wel veel pitten.

 

Smoothie, een perfect alternatief om te ontbijten met groente en fruit.

 

Groene smoothies

Zoals ik al vermelde kun je ook groente toevoegen aan je smoothie, maar je kunt ze ook maken van alleen maar groente. Dat worden ‘groene smoothies’ genoemd.

Groene smoothies zijn drankjes die voor het grootste deel bestaan uit bladgroenten. Deze geven namelijk een groene kleur af. Smoothies zijn samengestelde drankjes van groenten, soms fruit en water. Je mixt alle ingrediënten in de blender en er ontstaat een heerlijk gladde smoothie. Groene smoothies zitten vol met vitaminen, mineralen en anti-oxidanten die het lichaam helpen sterker te worden.

Door groene smoothies kunt je vet verliezen, voel je je minder hongerig, geeft je kracht en energie en krijg je een betere weerstand. Je huid wordt gezonder door de vitaminen en mineralen die je binnenkrijgt en de spijsvertering komt beter op gang. Je gaat er zelfs beter van slapen.

Iedereen weet natuurlijk dat groente en fruit goed voor je is!

 

Smoothie’s maken

Je kunt natuurlijk allerlei groente en fruit in de blender stoppen en zelf gaan experimenteren wat je lekker vindt. Maar er zijn ook handige receptboeken met de heerlijkste smoothies verkrijgenbaar.

Het boek Gezonde Groene Smoothies staat vol met 125 heerlijke groene smoothie recepten. Deze recepten bevatten een balans tussen bladgroenten, eventueel andere groenten en stukjes fruit. Elk recept is zo samengesteld dat je een mooie mix van vitaminen, mineralen en anti-oxidanten binnen krijgt.

 

Er zijn uiteraard nog veel meer varianten van receptboeken.

[bol_product_links block_id=”bol_56dd4c9957bb1_selected-products” products=”9200000030577530,9200000037266494,9200000006552775,1001004006522078,1001004008141936″ name=”smoothie” sub_id=”” link_color=”00BEFF” subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CA0098″ deliverytime_color=”006F94″ background_color=”FFFFFF” border_color=”FFFFFF” width=”900″ cols=”5″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”0″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

 

Afslanken met groene smoothies

Zoals ik al vermelde verbranden groene smoothies ook vet, ideaal natuurlijk als je wilt afslanken. Speciaal daarvoor is het Smoothie Afslank Plan ontworpen, als je snel en zonder veel gedoe een paar kilo wilt afvallen. Een compleet plan die je helpt het lichaamsvet te verbranden.

Eet jij genoeg groente en fruit?

 

Liefs, Helga

Geen artikel missen? Klik hier
 
Lieve lezers, door samenwerkingen kunnen artikelen gesponsorde links bevatten. Voor meer informatie hierover wil ik je graag verwijzen naar de disclaimer.

Author: Helga Post

Moeder en vrouw van een prachtig gezin. Altijd op zoek naar een makkelijke manier om de onderneming, het huishouden, draaiende te houden.

Vond je het een interessant artikel? Abonneer je dan op de Week van Mam zodat je geen artikel meer mist en ontvang gratis deze planners!

Planners

Ontvang je liever een andere nieuwsbrief? Kijk dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

3 thoughts on “Smoothie, een perfect alternatief om te ontbijten met groente en fruit.

  1. Ik eet altijd een boterham als ontbijt. Maar ik hoor veel over smoothies als ontbijt.

    Posted on 8 maart 2016 at 11:11
    1. Het is het proberen waard. Ik vind het lekkerder dan een boterham.

      Posted on 9 maart 2016 at 00:21