De komende maanden zullen veel pubers en jong volwassenen strak staan van de zenuwen, inclusief twee van mijn kinderen, vanwege de aankomende examens. De 15-jarige heeft er (nog) “geen last van”, terwijl de 18-jarige af en toe dingen doet die ik niet echt kan plaatsen. Spanning en stress kunnen ook bij kinderen een grote rol spelen, op vele manieren. En omdat ik me nog heel goed kan herinneren hoe het voor mezelf was in de weken voor het examen, wil ik mijn kinderen helpen bij examenstress.

 

9 Tips om je kind te helpen bij examenstress

 

Kortstondige stress, zoals vlak voor een examen, is geen probleem en zelfs een gezonde examenstress. Tenminste wanneer je stress-level aanzienlijk daalt nadat het examen voorbij is. In feite is gespannen zijn voor en/of tijdens de examens juist goed, omdat de spanning helpt je alert te zijn zodat je beter presteert. Op deze manier is het gezonde stress.

Het wordt pas echt examenstress wanneer je zoveel last hebt van de spanningen dat het té veel wordt. Dat de angst om een fout te maken of het niet te halen zorgt voor een black-out bijvoorbeeld. En om dat te voorkomen geef ik je hierbij wat informatie en tips voor jou, als ouder, om je kind te steunen als het straks examen moet doen.

Examens geven zeer veel spanning, vooral voor ambitieuze leerlingen.

Hoe herken je stress

Het is voor ouders niet altijd gemakkelijk te weten te komen wanneer een kind onder spanningen lijdt, maar er zijn wel tekenen die erop wijzen. En omdat stress bij kinderen niet alleen voorkomt tijdens het examen, is het zaak voor ouders om dit meteen te herkennen. Jongeren van nu vertonen vaak dezelfde tekenen van stress als volwassenen. En teveel stress kan leiden tot een depressie.

  • Wanneer een kind zich misdraagt en ongewoon slecht presteert, is dat vaak een teken dat er iets mis is.
  • Als een kind plotseling heel stil en teruggetrokken wordt, zich onttrekt aan activiteiten die hem normaliter interesseren, kan dat op een depressie wijzen.

Wist je dat …

  • Op achtjarige leeftijd kan een kind al somber worden, geen zin meer in spelen hebben en weigeren te praten over wat hem dwarszit.
  • Een twaalfjarig depressief kind kan al lichamelijke symptomen als slaapstoornissen, gebrek aan eetlust en maagpijn vertonen.
  • Een depressieve zeventienjarige kan last hebben van nachtmerries en zelfmoordgedachten.

Hoe ouder, hoe groter de kans op depressies; een onderzoek wees uit dat zeventienjarigen vier keer meer kans lopen depressief te worden dan acht tot twaalfjarigen. Gezien de toename van zelfmoord onder jongeren is het zaak direct professionele hulp in te roepen.

9 tips om je kind te helpen bij examenstress

  1. Stimuleer je kind regelmatig lichaamsbeweging en ontspanning te nemen, hoe kort ook.
  2. Zorg ervoor dat je kind genoeg slaap krijgt.
  3. Toon belangstelling voor het werk van je kind en praat erover, maar draaf niet door. Als je kind erover wil praten zal het dat vanzelf doen. Het is beter rust te creëren thuis. Wees er voor je kind tijdens de examenperiode, al ben je maar gewoon thuis. Zorg voor die dagelijkse kop thee en praat over de dagelijkse dingen. Laat je eigen zorgen en beslommeringen even achterwege, het is nu niet de tijd om je kind hiermee lastig te vallen. En vertel vooral niet teveel over je eigen examentijd. Daar schiet je kind niets mee op.
  4. Bied hulp aan bij het opstellen van een goede planning of leerschema.
  5. Stimuleer andere gezinsleden rekening te houden met de examenkandidaat. Stilte en rust zijn nu even belangrijk, maar leg niet de totale focus op je ‘examen-kind’.
  6. Zorg voor een prettige, rustige werkplek waar het opgeruimd is.
  7. Verhoog de druk niet door het uiten van hoop of vrees.
  8. Geen geen extra koffie of thee; stimulerende middelen als cafeïne kunnen de stress verhogen.
  9. Geef maaltijden op vaste tijden en gezonde tussendoortjes om het bloedsuikergehalte op peil te houden. Laat je kind geen maaltijden overslaan of naar suikerrijke of zoute snacks grijpen. De voeding moet beter zijn, niet slechter, wanneer er sprake is van extra belasting.
    Producten die goed zijn voor de concentratie en helpen bij examenstress zijn bijvoorbeeld:
  • Bananen: helpen tegen zenuwen.
  • Chocola: helpt volgens wetenschappers ook tegen (examen)stress.
  • Vis: stimuleert de hersenen.
  • Thee: helpt ontspannen.
  • Kauwgum: helpt te concentreren.

Medicijnen die helpen bij examenstress

Wanneer het echt niet gaat kun je een rustgevend middel geven zodat het kind ontspant en zich beter kan concentreren. Je kunt ook kiezen voor een goede nachtrust of te zorgen dat je kind beter in slaap komt.

Rustgevende middelen & antistress:

Middelen voor een goede nachtrust:

Middelen voor een betere concentratie:

Niet iedereen is gestrest en zenuwachtig voor zijn examen. Het kan ook zijn dat je het alleen moeilijk vind om lang geconcentreerd te werken. Ook hier zijn voedingssupplementen voor. Deze voedingssupplementen helpen bij concentratie en ondersteunen het geheugen.

Wat NIET helpt tijdens examenstress

Een suikerbom, zoals bijvoorbeeld een energiedrankje, vlak voor het begin van het examen, is absoluut een no-go! De boost is maar van korte duur en de meeste examens duren langer. Je zou je kind in de tweede helft van het examen alleen maar tegenwerken. Dus niet doen!

Ik sta altijd open voor nog meer tips nu mijn kinderen vlak voor het examen zitten, dus kom maar op!

Liefs, Helga

Geen artikel missen? Klik hier
 
Lieve lezers, door samenwerkingen kunnen artikelen gesponsorde links bevatten. Voor meer informatie hierover wil ik je graag verwijzen naar de disclaimer.

Author: Helga Post

Moeder en vrouw van een prachtig gezin. Altijd op zoek naar een makkelijke manier om de onderneming, het huishouden, draaiende te houden.

Vond je het een interessant artikel? Abonneer je dan op de Week van Mam zodat je geen artikel meer mist en ontvang gratis deze planners!

Planners

Ontvang je liever een andere nieuwsbrief? Kijk dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

2 thoughts on “9 Tips om je kind te helpen bij examenstress