Kinderen, hoe klein ook, leren heel snel. Het voorbeeld dat ze daarbij krijgen is dan ook hun toekomstige basis. Wil je als ouders deze goede basis meegeven, betekent dat ook dat je het goede voorbeeld moet geven. Dit weet iedereen natuurlijk en dat geldt ook met betrekking tot eetgewoonten.

Goede eetgewoonten

 

Goede eetgewoonten aanleren

Om je kind goede eetgewoonten aan te leren is het dus van belang om het goede voorbeeld te geven. Wanneer je als ouders vaak snacks eet, om welke reden dan ook, zullen je kinderen waarschijnlijk deze gewoonte overnemen. Neem je elke dag de tijd om van een maaltijd te genieten dan geldt uiteraard hetzelfde.

Gezonde en ongezonde voeding

Ook is het van belang om kinderen van jongs af aan te leren wat gezonde en ongezonde voeding is. Wanneer ze het verschil weten zal hun keuze later worden beperkt en zullen ze sneller naar een gezonde snack grijpen.

Oudere kinderen

Zijn je kinderen al wat ouder en is hun basis niet gezond of zijn hun eetgewoonten niet goed, kies er dan voor om als ouder langzamerhand uw recepten aan te passen. Laat ze proeven en beleven dat gezonde voeding ook lekker is. Begin bijvoorbeeld eens met volkorenbrood in plaats van wit brood. Koop producten die minder vet en suiker bevatten. Lees ook mijn artikelen over Klassieke recepten aanpassen zodat het gezonder wordt en We leven nog lang en gezond.

Maar stel nu dat je als ouders deze goede eetgewoonten niet hebt meegekregen van thuis en je lust bijna niets of je bent niet gewend om te eten op vaste tijdstippen. Dan kun je alsnog je eigen kinderen een goede eetgewoonte aanleren door te letten op onderstaande tips.

11 manieren om goede eetgewoonten aan te leren

  1. Laat de maaltijd ontspannend zijn
  2. Bewaar onenigheid voor een ander tijdstip
  3. Eet met het hele gezin aan tafel
  4. Eet niet als je haast hebt of gespannen bent. Dit zorgt voor bijvoorbeeld brandend maagzuur door een slechte spijsvertering.
  5. Eet op vaste tijdstippen zodat kinderen weten wanneer ze eten. Lang wachten op een maaltijd bevordert snoepgedrag.
  6. Zorg dat je alleen gezonde, voedzame snacks in huis hebt
  7. Gebruik eten nooit om kinderen aandacht te geven
  8. Beloon kinderen voor goed gedrag nooit met eten
  9. Laat je kinderen je helpen bij het bereiden van de maaltijd of bij het plannen van het weekmenu
  10. Stel altijd een gezond lunchpakket samen voor school, zonder koekjes en snoepjes. Geef kinderen water mee om te drinken.
  11. Laat kinderen van kleins af kennismaken met álle smaken

[bol_product_links block_id=”bol_56c426d7b2968_selected-products” products=”9200000028306358,9200000032532848,666770244,1001004011071412,9200000002145121″ name=”eetgewoonten” sub_id=”” link_color=”00BEFF” subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CA0098″ deliverytime_color=”006F94″ background_color=”FFFFFF” border_color=”FFFFFF” width=”900″ cols=”5″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”0″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Liefs, Helga

Geen artikel missen? Klik hier
 
Lieve lezers, door samenwerkingen kunnen artikelen gesponsorde links bevatten. Voor meer informatie hierover wil ik je graag verwijzen naar de disclaimer.

Author: Helga Post

Moeder en vrouw van een prachtig gezin. Altijd op zoek naar een makkelijke manier om de onderneming, het huishouden, draaiende te houden.

Vond je het een interessant artikel? Abonneer je dan op de Week van Mam zodat je geen artikel meer mist en ontvang gratis deze planners!

Planners

Ontvang je liever een andere nieuwsbrief? Kijk dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge