Gezond blijven is een hot item tegenwoordig. Iedereen is ermee bezig en een ieder op zijn eigen manier. Ook ik.

Er zijn natuurlijk veel meer factoren die invloed hebben op je gezondheid dan alleen een gezonde levensstijl. Het milieu speelt een rol, maar ook je erfelijkheid. En deze zijn niet of nauwelijks te beïnvloeden.

Maar de dingen die wel te beïnvloeden zijn kunnen je kansen op een lang en gezond leven vergroten.

Gezond eten

Daar gaan we weer! Het staat altijd bovenaan het lijstje en iedereen is ermee bezig. Hoe komt dat toch? Mijn verklaring is dat wij in een zeer snelle wereld leven, waarin alles in een razend tempo moet, zelfs het eten. Dus een kant-en-klaar maaltijd is daarbij een uitkomst. Deze is er zo ingeslopen dat we het normaal zijn gaan vinden. Alles verpakt, voorbereid, bijna niets meer vers. En nu vraagt iedereen zich af of dit wel de juiste manier is. Al die stoffen die worden toegevoegd om het langer houdbaar te maken, onze kinderen die langzaamaan dikker worden.

Ik ga het toch weer belerend opsommen wat wel de oplossing is en laat me weten als je er anders over denkt;

Eet gezond en afwisselend!

gezond

 

Dat wil zeggen met veel vers; vers fruit, verse groente. En veelzijdig. Hoe veelzijdiger de voeding, hoe meer kans dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Probeer nieuwe smaken en leer ze eten. Er is zoveel meer dan alleen die kant-en-klare macaroni in de supermarkt. Zelfgemaakt en vers is bovendien veel lekkerder.

Voldoende beweging

Natuurlijk staat deze op twee! En dat is tevens het tweede probleem van onze samenleving. Niemand hoeft de deur uit voor sociale contacten. Ik zie genoeg pubers die na school op de bank ploffen, mobiel tevoorschijn halen en zich rot tikken op die kleine toetsjes omdat alle 20 groeps-appen bijgewerkt moeten worden. Elke ouder met tieners en pubers begrijpt wat ik bedoel.

Vervolgens gaat het naar boven om ‘huiswerk te maken’, maar ondertussen blijft laptop, tablet en mobiel op stand-by. Afspreken doen ze niet meer, dat is overbodig geworden. De enige beweging die ze nog krijgen is het verplichte sport-uurtje op school en de ‘verplichte’ trainingen voor een sport waaraan ze (moeten) doen.

Ik zie het vrij regelmatig bij vrienden en familie. Mijn kinderen zijn zich gelukkig wel bewust van hun gezondheid en letten er wel op dat ze genoeg beweging krijgen. Ze hebben in de garage hun eigen heuse ‘gym’ gemaakt.

Wij, ik daarentegen, kwam uit school en fietste gelijk langs mijn vriendinnen om af te spreken. Vergat ik dat, kon ik nog een keer fietsen, want bellen was er niet bij. Die telefoon werd alleen gebruikt voor noodgevallen. Dan fietste je na het eten vrolijk nog een keer en je ging samen de straat op. Binnen blijven hangen was er ook niet bij. En eenmaal buiten deden we iets, een spel, tikkertje, verstoppertje, hoepelen, rolschaatsen, dat soort dingen. Bewegen heet dat.

Oké, genoeg oude-wijven-praat. Maar feit blijft dat we, wij zelf én onze kinderen, voldoende beweging nodig zijn. Regelmatige lichamelijke inspanning houdt botten, spieren en gewrichten in een goede conditie. En hiermee verklein je de kans op allerlei kwalen, het helpt het gewicht op peil te houden, vermindert stress en verhoogt je kans op sociale contacten. En daar word je vrolijk van!

[bctt tweet=”Genoeg bewegen, gezond eten en stress vermijden, daar word je vrolijk van!”]

Stress vermijden

Makkelijker gezegd dan gedaan! Vermijden lukt niet altijd. Wel kun je proberen er anders mee om te gaan. Ik ben bij lange na geen psychologe, maar ik laat me niet meer gek maken. Simpelweg omdat ik mezelf heb aangeleerd te ontspannen, afstand nemen.

Een goed voorbeeld is om te gaan mediteren, een heerlijke massage nemen, aan yoga doen of (daar heb je hem weer) bewegen. Leren ontspannen is iets dat je moet leren en als je dit eenmaal beheerst gaat het vanzelf. Ik kom hier nog eens op terug. Beloofd!

Alcohol, roken

Naja, hier hoef ik niet teveel over uitweiden, dit is bij iedereen bekend.

Tot slot moet je natuurlijk alle onnodige risico’s mijd; doe geen gevaarlijke dingen, rijd niet met 180 over de snelweg (ook zo zonde van je rijbewijs), bescherm je als je naar ontwikkelingslanden gaat, laat je goed informeren en vrij veilig!

 

Ik ben wel heel benieuwd naar jullie ervaring, aanvullingen wellicht. Laat het me weten.

 

Author: Helga Post

Moeder en vrouw van een prachtig gezin. Altijd op zoek naar een makkelijke manier om de onderneming, het huishouden, draaiende te houden.


Door samenwerkingen kunnen artikelen gesponsorde links bevatten. Voor meer informatie hierover wil ik je graag verwijzen naar de disclaimer.

Welke nieuwsbrief ontvang jij graag?

Ontvang tips, inspiratie, aanbiedingen en nog meer in je mailbox!
(uiteraard mag je ze ook allemaal!)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

3 thoughts on “En we leven nog lang en gezond

  1. Ik vind dat er best veel druk ligt op lang leven op het moment. Blijkbaar is oud worden het summum wat je kunt bereiken. En ik wil ook best wel oud worden maar 110 hoeft bijvoorbeeld niet.

    Posted on 12 januari 2016 at 09:47
    1. Je hebt volkomen gelijk. Je kunt je best doen om het langer vol te houden, maar het moet wel leuk blijven.

      Posted on 12 januari 2016 at 09:55