Op dit moment wordt ik helemaal suf gebombardeerd door de media met allerlei voedingsadviezen, diëten en wat je nu vooral niet meer moet eten. Geen melk, geen brood, geen tarwe, geen koolhydraten… vooral ‘geen’.

Met hetgeen wij allemaal groot zijn geworden, brood, aardappelen, rijst, melk, de bouwsteen van onze opvoeding, schijnt ineens niet meer goed voor ons te zijn. Weg heerlijke macaroni op vrijdag!

Er zijn een aantal simpele basisregels die ik hanteer en ondertussen de media de media laat. Het zijn waarschijnlijk allemaal goedbedoelde adviezen, maar ik wordt er niet veel wijzer van, sterker nog ik raak er van in de war. En onze ouders en grootouders wisten hier niets van en die zijn ook goed terecht gekomen.

De 7 basisregels die ik hanteer binnen mijn gezin zijn:

  1. Eet gevarieerd zodat je alle voedingsstoffen binnen krijgt.
  2. Eet volkoren voor een goede stoelgang.
  3. Eet tenminste 5 porties fruit en groente.
  4. Eet mager, d.w.z. minder verzadigd vet en snacks en meer onbewerkt, vlees, vis, zuivel.
  5. Eet weinig of geen zout en suiker.
  6. Drink weinig alcohol.
  7. Volg geen extreme diëten.

Daarnaast is het bij ons regel om:

  1. Gezamenlijk aan tafel te eten.
  2. De dag door te nemen aan tafel en alleen de leuke dingen te bespreken. Discussies en onenigheden worden niet tijdens het eten besproken.
  3. Op vaste tijdstippen te eten. Te lange pauzes tussen de maaltijden bevorderd het snoepgedrag.
  4. Tussendoortjes zijn voedzame snacks en zo min mogelijk zoetigheid.
  5. Voor het plannen van een weekmenu vraag ik de kinderen ook een dag in te vullen.
  6. Het lunchpakket voor school bevat 90% gezond.
  7. En bovenal weten wat wel en niet gezond is.

Liefs, Helga

Geen artikel missen? Klik hier
 
Lieve lezers, door samenwerkingen kunnen artikelen gesponsorde links bevatten. Voor meer informatie hierover wil ik je graag verwijzen naar de disclaimer.

Author: Helga Post

Moeder en vrouw van een prachtig gezin. Altijd op zoek naar een makkelijke manier om de onderneming, het huishouden, draaiende te houden.

Vond je het een interessant artikel? Abonneer je dan op de Week van Mam zodat je geen artikel meer mist en ontvang gratis deze planners!

Planners

Ontvang je liever een andere nieuwsbrief? Kijk dan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge